Довідник термінів

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Зараз є 30 термінів що починаються з літери I.
• Industrial research (Промислове дослідження)
Industrial research means the planned research or critical investigation aimed at the acquisition of new knowledge and skills for developing new products, processes or services or for bringing about a significant improvement in existing products, processes or services. It comprises the creation of components parts of complex systems, and may include the construction of prototypes in a laboratory environment or in an environment with simulated interfaces to existing systems as well as of pilot lines, when necessary for the industrial research and notably for generic technology validation. (COMMUNICATION FROM THE COMMISSION Framework for State aid for research and development and innovation (2014/C 198/01) art.1(1.3)(15)(q). URL: https://eur lex.europa.eu/legal content/GA/TXT/?uri=CELEX:52014XC0627(01).
Промислове дослідження означає планове дослідження або критичне розслідування, спрямоване на здобуття нових знань та навичок для розробки нових продуктів, процесів чи послуг або для суттєвого покращення існуючих продуктів, процесів чи послуг. Він включає створення складових частин складних систем і може включати побудову прототипів у лабораторному середовищі або в середовищі з імітованими інтерфейсами до існуючих систем, а також пілотних ліній, коли це необхідно для промислових досліджень, а особливо для загальних технологій перевірка.

• Innovation (Інновація)
An innovation is the implementation of a new or significantly improved product (good or service), or process, a new marketing method, or a new organisational method in business practices, workplace organisation or external relations. Джерело: OECD, 2005, “The Measurement of Scientific and Technological Activities: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data: Oslo Manual, Third Edition” prepared by the Working Party of National Experts on Scientific and Technology Indicators, OECD, Paris, para. 146.
[UA] це реалізація нового або значно покращеного продукту (товару або послуги), чи процесу, новий маркетинговий метод або новий організаційний метод у діловій практиці, організації робочого місця або зовнішніх відносинах. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation (Інновація) 2
A product innovation is the market introduction of a new or significantly improved good or  service  with  respect  to  its  capabilities,  user  friendliness,  components  or  sub-systems. Product  innovations (new or improved) must be  new to your enterprise,  but they do not need to be new to your market. Product innovations could have been originally developed by your enterprise or by other enterprises” Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. P. 21–23.
[UA] введення у вживання (впровадження) товару або послуги, які є новими або значно поліпшеними за частиною їх властивостей або способів використання. Сюди включаються значні удосконалення в технічних характеристиках, компонентах і матеріалах, у вбудованому програмному забезпеченні, в зручності використання або в інших функціональних характеристиках (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation activities (Інноваційна діяльність)
include all developmental, financial and commercial activities undertaken by a firm that are intended to result in an innovation for the firm. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] включає в себе весь розвиток, фінансову та комерційну діяльність, яку здійснює компанія, що має на меті привести до інновацій у компанії (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation advisory services (Iнноваційні консультаційні послуги)
Innovation advisory services means consultancy, assistance and training in the fields of knowledge transfer, acquisition, protection and exploitation of intangible assets, use of standards and regulations embedding them (COMMUNICATION FROM THE COMMISSION Framework for State aid for research and development and innovation (2014/C 198/01) art.1(1.3)(15)(r). URL: https://eur lex.europa.eu/legal content/GA/TXT/?uri=CELEX:52014XC0627(01).
Iнноваційні консультаційні послуги - це консультування, допомога та навчання у сферах передачі знань, придбання, захисту та експлуатації нематеріальних активів, використання стандартів та положень, що їх включають.

• Innovation barriers and drivers (Інноваційні бар'єри та драйвери)
Internal or external factors that hamper or incentivise business innovation efforts. Depending on the context, an external factor can act as a driver of innovation or as a barrier to innovation. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Внутрішні або зовнішні чинники, які перешкоджають або стимулюють ділові інноваційні зусилля. Залежно від контексту, зовнішній фактор може виступати як водій інновацій або як бар'єр для інновацій. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation business model (Business model innovation) (Інновації бізнес-моделі)
Business model innovation relates to changes in a firm’s core business processes as well as in the main products that it sells, currently or in the future. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] відноситься до змін у основних бізнес-процесах компанії, а також у основних продуктах, які вона пропонує, в даний час або в майбутньому (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation clusters (Iнноваційні кластери)
Innovation clusters means structures or organised groups of independent parties (such as innovative start-ups, small, medium and large enterprises, as well as research and knowledge dissemination organisations, non-for-profit organisations and other related economic actors) designed to stimulate innovative activity by promoting sharing of facilities and exchange of knowledge and expertise and by contributing effectively to knowledge transfer, networking, information dissemination and collaboration among the undertakings and other organisations in the cluster. (COMMUNICATION FROM THE COMMISSION Framework for State aid for research and development and innovation (2014/C 198/01) art.1(1.3)(15)(s). URL: https://eur lex.europa.eu/legal content/GA/TXT/?uri=CELEX:52014XC0627(01).
Iнноваційні кластери означають структури або організовані групи незалежних сторін (наприклад, новаторські компанії, малі, середні та великі підприємства, а також організації з дослідження та розповсюдження знань, некомерційні організації та інші пов'язані економічні суб'єкти), призначені для стимулювати інноваційну діяльність, сприяючи обміну засобами та обміну знаннями та досвідом, а також ефективно сприяючи передачі знань, встановленню мереж, поширенню інформації та співпраці між підприємствами та іншими організаціями кластеру.

• Innovation diffusion (Інноваційна дифузія)
The concept of innovation diffusion encompasses both the process by which ideas underpinning product and business process innovations spread (innovation knowledge diffusion); and the adoption of such products, or business processes by other firms (innovation output diffusion). The adoption of a product or a business process can result in an innovation bythe adopting firmif the products or business processes differ significantly from those previously offered by the firm. In some cases, adoption can entirely replace or render obsolete previously used products and business processes. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Концепція інноваційної дифузії охоплює як процес, за допомогою якого поширюються інновації продукту та бізнес-процесів (інноваційна дифузія знань), так й прийняття таких продуктів чи бізнес-процесів іншими компаніями (інноваційна дифузія виведення). Прийняття продукту або бізнес-процесу може призвести до інноваційного розвитку компанії, якщо продукти або бізнес-процеси суттєво відрізняються від тих, які раніше пропонувалися компанією (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation expenditure (business) (Інноваційні витрати (бізнес))
Economic cost of innovation activities undertaken by a firm or group of firms. Expenditure can be intramural (activities carried out in-house) or extramural (carried out by third parties on behalf of the firm). Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Інноваційні бізнес-витрати – це економічна вартість інноваційної діяльності, здійсненої фірмою або групою фірм. Витрати можуть бути очною (діяльність здійснюється на фірмі) або заочною (здійснюється третіми особами від імені фірми). (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation expenditure (extramural) (Extramural innovation expenditure) (Інноваційні витрати (заочні))
Expenditures for innovation activities carried out by third parties on behalf of the firm, including extramural R&D expenditure. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Витрати на інноваційні заходи, що здійснюються третіми особами від імені фірми, включаючи позачергові витрати на НДДКР (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation focal (Focal innovation) (Інновації фокусні)
Data collection using the object-based method can focus on a firm’s single, “focal” innovation. This is usually defined as the firm’s most important innovation in terms of some measurable criteria (e.g. the innovation’s actual or expected contribution to the firm’s performance, the one with the highest innovation expenditures, the one with the greatest contribution to sales), but can also be the firm’s most recent innovation. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Колекція даних з використанням об'єктного методу може зосередити увагу на одній, "фокусній" інновації. Як правило, вона визначається як найважливіше нововведення компанії з точки зору певних вимірюваних критеріїв (наприклад, фактичного або очікуваного внеску інновацій у ефективність фірми, з найвищими витратами інновацій, чи з найбільшим внеском до продажу), але також може бути найновішими інноваціями фірми (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation indicator (Інформаційний показник)
Data collection using the object-based method can focus on a firm’s single, “focal” innovation. This is usually defined as the firm’s most important innovation in terms of some measurable criteria (e.g. the innovation’s actual or expected contribution to the firm’s performance, the one with the highest innovation expenditures, the one with the greatest contribution to sales), but can also be the firm’s most recent innovation. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Колекція даних з використанням об'єктного методу може зосередити увагу на одній, "фокусній" інновації. Як правило, вона визначається як найважливіше нововведення компанії з точки зору певних вимірюваних критеріїв (наприклад, фактичного або очікуваного внеску інновацій у ефективність фірми, з найвищими витратами інновацій, чи з найбільшим внеском до продажу), але також може бути найновішими інноваціями фірми (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation management (Інноваційний менеджмент)
Innovation management includes all systematic activities to plan, govern and control internal and external resources for innovation. This includes how resources for innovation are allocated, the organisation of responsibilities and decision-making among employees, the management of collaboration with external partners, the integration of external inputs into a firm’s innovation activities, and activities to monitor the results of innovation and to support learning from experience. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Інноваційний менеджмент включає в себе всі систематичні заходи для плану, завдяки чому здійснюються керування та контроль внутрішніх та зовнішніх ресурсів для інновацій. Це включає розподіл ресурсів для інновацій, організацію відповідальності та прийняття рішень між працівниками, керівництво співпраце. з зовнішніми партнерами, інтеграцію зовнішніх надходжень до інноваційної діяльності фірми та заходи для контролю за результатами інновацій та підтримки підвищення досвіду. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation marketing (Marketing innovation) (Інновації маркетингові)
A new marketing method involving significant changes in product design or packaging, product placement, product promotion or pricing. Джерело: The OECD Innovation Strategy. URL: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm.
[UA] новий маркетинговий метод, що включає значні зміни продукту або упаковки, розміщення продукту, просування продукту або ціноутворення. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation New-to-firm (NTF) (New-to-firm (NTF) innovation) (Інновація, що є новою для фірми (NTF))
Lowest threshold for innovation in terms of novelty referring to a first time use or implementation by a firm. A new-to-firm (NTF) innovation can also be new-to-market (NTM) (or world), but not vice versa. If an innovation is NTF but not NTM (e.g. when adopting existing products or business processes – as long as they differ significantly from what the firm offered or used previously – with little or no modification), it is referred to as “NTF only”. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Найнижчий поріг для інновацій з точки зору новизни, що стосується першого використання або реалізації фірмою. Інновації, що є новими для фірми також можуть бути новими й для ринку (NTM) (або світу), але не навпаки. Якщо нововведення є NTF, але не NTM (наприклад, при прийнятті існуючих продуктів або бізнес-процесів - до тих пір, поки вони суттєво відрізняються від того, що фірми пропонується або раніше використовувалася - з невеликою кількістю або без змін), вона називається "Тільки NTF".

• Innovation New-to-market (NTM) (New-to-market (NTM) innovation) (Інновації, що є новими для ринку (NTM))
An innovation by a firm that has not been available in the market(s) served by the firm. New-to-market innovation represent a higher threshold for innovation than a new-to-firm innovation in terms of novelty. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Інновація фірми, яка не була доступна на ринку, що обслуговується цією фірмою. Нова для ринку інновація являє собою більш високий поріг для інновацій, ніж нова для фірми інновація (NTF) з точки зору новизни

• Innovation objectives (Інноваційні цілі)
Innovation objectives consist of a firm’s identifiable goals that reflect its motives and underlying strategies with respect to its innovation efforts. The objectives can concern the characteristics of the innovation itself, such as its specifications, or its market and economic objectives. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Інноваційні цілі складаються з ідентифікованих цілей фірми, які відображають свої мотиви та основні стратегії щодо своїх інноваційних зусиль. Цілі можуть стосуватися характеристик самої інновації, таких як її специфікація, або її ринкові та економічні цілі. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation organisational (Organisational innovation) (Інновації організаційні)
A new organisational method in business practices, workplace organisation or external relations. Джерело: The OECD Innovation Strategy. URL: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm.
[UA] новий організаційний метод у діловій практиці, організація робочого місця або зовнішні відносини. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation outcomes (Результати інновацій)
Innovation outcomes are the observed effects of innovations, including the extent to which a firm’s objectives are met and the broader effects of innovation on other organisations, the economy, society, and the environment. These can also include unexpected effects that were not identified among the firm’s initial objectives (e.g. spillovers and other externalities). Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Результати інновацій є спостережуваними наслідками інновацій, включаючи рівень, у рамках якого цілі фірми виконуються, а також включаючи більш широкі наслідки інновацій на інші організації, економіку, суспільство та навколишнє середовище. Вони можуть також включати в себе несподівані ефекти, що не були виявлені серед первинних цілей фірми (наприклад, ефект переливу чи інші зовнішні наслідки). (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation process (Process innovation) (Інновації процесу)
A new or significantly improved production or delivery method. This includes significant changes in techniques, equipment and/or software. Джерело: The OECD Innovation Strategy. URL: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm
[UA] новий або значно покращений спосіб виробництва або доставки. Це включає в себе значні зміни в техніці, обладнанні та/або у програмному забезпеченні. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation product (Product innovation) (Інновації продуктові)
A good or service that is new or significantly improved. This includes significant improvements in technical specifications, components and materials, software in the product, user friendliness or other functional characteristics. Джерело: The OECD Innovation Strategy. URL: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm.
[UA] товар або послуга, яка є новою або значно покращилася. Це включає значні покращення технічних специфікацій, компонентів та матеріалів, програмного забезпечення в продукті, зручність користування чи іншими функціональними характеристиками. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation product (Product innovation) (Інновації продуктові) 2
A product innovation is the market introduction of a new or significantly improved good or  service  with  respect  to  its  capabilities,  user  friendliness,  components  or  sub-systems. Product  innovations (new or improved) must be  new to your enterprise,  but they do not need to be new to your market. Product innovations could have been originally developed by your enterprise or by other enterprises”, Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. P. 21–23 URL: https://essay.utwente.nl/60173/1/MA_thesis_H_Vos.pdf.
[UA] введення у вживання (впровадження) товару або послуги, які є новими або значно поліпшеними за частиною їх властивостей або способів використання. Сюди включаються значні удосконалення в технічних характеристиках, компонентах і матеріалах, у вбудованому програмному забезпеченні, в зручності використання або в інших функціональних характеристиках (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation project (Інноваційний проект)
An innovation project is a set of activities that are organised and managed for a specific purpose and with their own objectives, resources and expected outcomes. Information on innovation projects can complement other qualitative and quantitative data on innovation activities. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Інноваційний проект - це безліч заходів, що організуються та управляються конкретним цілям з певними об’єктами, ресурсами та очікуваними результатами. Інформацію про інноваційні проекти можуть доповнювати інші якісні та кількісні дані щодо інноваційної діяльності. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation sales share (Доля продажу інновацій)
The innovation sales share indicator is the share of a firm’s total sales in the reference year that is due to product innovations. It is an indicator of the economic significance of product innovations at the level of the innovative firm. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Індикатор долі продажу інновацій - це частка загального обсягу продажів у довідковому році, що пов'язано з інноваціями продукту. Це показник економічної значимості інновацій продукту на рівні інноваційної фірми. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation service (Service innovation) (Сервісні інновації)
Service innovation comprises new or significantly improved service concepts and offerings as such, irrespective of whether they are introduced by service companies or manufacturing companies, as well as innovation in the service process, service infrastructure, customer processing, business models, commercialisation (sales, marketing, delivery), service productivity and hybrid forms of innovation serving several user groups in different ways simultaneously. Джерело: The Smart Guide to Service Innovation. European Union, 2012. P. 12. URL: https://ec.europa.eu/growth/content/smart-guide-service-innovation-0_en.
[UA] Сервісні інновації включають нові або значно покращені концепції обслуговування та пропозиції, незалежно від того, чи впроваджуються вони сервісними компаніями або виробничими компаніями, зокрема інновації у сервісному процесі, сервісній інфраструктурі, взаємодії з клієнтами, бізнес-моделях, комерціалізації (продаж, маркетинг, доставка), продуктивності послуг та у гібридних формах інновацій, що обслуговують кілька груп користувачів різними способами одночасно. (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovation status (Інноваційний статус)
The innovation status of a firm is defined on the basis of its engagement in innovation activities and its introduction of one or more innovations over the observation period of a data collection exercise. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] Інноваційний статус фірми визначається на підставі її залучення в інноваційну діяльність та її впровадження одного або декількох інновацій за період спостереження та збору даних.

• Innovation support services (Послуги підтримки інновацій)
Innovation support services means the provision of office space, data banks, libraries, market research, laboratories, quality labelling, testing and certification for the purpose of developing more effective products, processes or services. (COMMUNICATION FROM THE COMMISSION Framework for State aid for research and development and innovation (2014/C 198/01) art.1(1.3)(15)(t). URL: https://eur lex.europa.eu/legal content/GA/TXT/?uri=CELEX:52014XC0627(01).
Послуги підтримки інновацій означає надання офісних приміщень, банків даних, бібліотек, дослідження ринку, лабораторій, маркування якості, тестування та сертифікацію з метою розробки більш ефективних продуктів, процесів чи послуг.

• Innovations business (Business innovations) (Інновації бізнесу)
A business innovations a new or improved product or business process (or combination thereof) that differs significantly from the firm's previous products or business processesand that has been introduced on the market or brought into use by the firm. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] є новим або вдосконаленим продуктом чи бізнес-процесом (або їх поєднанням), що значно відрізняється від попередніх продуктів компанії або бізнес-процесів, та що був запроваджений на ринку чи введений у використання компанією (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).

• Innovations business process (Business process innovations) (Інновація бізнес-процесу)
A business process innovations a new or improved business process for one or more business functions that differs significantly from the firm’s previous business processes and that has been brought into use in the firm. Business process innovations include the following functional categories: 1) production of goods and services 2) distribution and logistics 3) marketing and sales 4) information and communication systems 5) administration and management 6) product and business process development. Джерело: OECD/Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation,4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECDPublishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. URL: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
[UA] є новим або вдосконаленим бізнес-процесом для однієї або декількох бізнес-функцій, які значно відрізняються від попередніх бізнес-процесів компанії, і яку було використано у фірмі. Інновації бізнес-процесів включають наступні функціональні категорії: 1) Виробництво товарів та послуг 2) Розподіл та логістика 3) Маркетинг та продаж 4) Інформаційні та комунікаційні системи 5) Адміністрація та управління 6) Розвиток продукту та бізнес-процесу (Переклад НДІ ПЗІР НАПрН України).